Beletrie > Světová > světová současná beletrie

sleva
 
Poslední

Poslední

Autor: Alexandra Oliva
Nakladatelství: Euromedia
Počet stran: 304 stran
Jazyk: český
Formát: Lze měnit formátování a velikost textu info
Běžná cena 299 Kč ušetříte 30% ebux cena 209 Kč
Dostupná pro:
 
Wooky
Kindle
PocketBook
ePub
 
 
 

Více o e-knize Poslední

Chtěla zažít dobrodružství. Nikdy by ji nenapadlo, jak daleko všechno zajde…Začalo to jako televizní reality show, nazvaná příznačně Ve tmě. Dvanáct účastníků vysadili v hlubokých lesích a vystavili podmínkám, které měly prověřit jejich sílu, odolnost, vytrvalost. Izolovaní od vnějšího světa netuší, že v něm došlo k něčemu strašlivému. Jakékoli projevy zkázy chápou coby součást hry, zinscenovanou zkoušku. Všude je přece sledují kamery, odposlouchávají mikrofony. Alespoň tak tomu všichni věří, včetně mladé ženy přezdívané Zoo, jedné z favoritek soutěže. Zoo chce obstát, tvrdošíjně jde za svým cílem. Ale realita se děsivě a nenávratně změnila. Tady už nejde o vítězství, ale o přežití… a nejen její. Brilantní napínavý psychothriller s apokalyptickou zápletkou vydává 25 nakladatelů po celém světě.

Video / Audio ukázka



Zajímavost

RECENZE:

Co kdyby zítra přišel konec světa, a vám o tom nikdo neřekl?

Účastnici nové šílené reality show se totiž stalo přesně tohle. Zatímco všude kolem řádí smrtící epidemie zmutované eboly, soutěžící Mae (přezdívaná Zoo) se prodírá divočinou a sveřepě si odmítá připustit, že tohle už prostě nemůže být hra.

Ovšem, popořadě. Zoo se účastní nejnovější reality show Ve tmě, zaměřené na přežití v divočině. Dvanáct účastníků (mají, kvůli přehlednosti pro diváky programu, přiřazené podobně uhozené přezdívky jako svého času Spice Girls – Stopař, Pilot, Asiatka, Roztleskávač…) zde bude soupeřit o milion dolarů. Klíčem k vítězství (a přežití) jsou především zálesácké dovednosti, ale také politikaření a intriky. Někteří účastníci se přihlásili z hecu, jiní kvůli penězům a další (včetně Zoo), aby si dokázali, že na to mají. Ze soutěže lze kdykoliv odstoupit, ale bude pokračovat, dokud nezůstane jen poslední účastník - vítěz.

Hned v prvním týdnu soutěže však dojde k něčemu, s čím ani propracovaná krizová schémata televizních producentů nepočítala; svět, nebo přinejmenším jeho velkou část, zachvátí blesková pandemie agresivního viru. Televizní štáb, stejně jako dalších cca 97% obyvatelstva, nákaze podlehne a účastníci reality show zůstanou v divočině sami, odříznutí od informací a zbytku světa.

Kapitoly jsou na střídačku vyprávěné z třetí osoby (před katastrofou) a z první (vypráví Zoo, protloukající se venkovem po nákaze). Jednotlivé kapitoly oddělují diskuze z internetových fór, které do knihy vnáší určitý plastický nadhled. Nejspíš nejsilnější devizou knihy je líčení cynických praktik reality shows. Soutěžící jsou vybíráni na základě demografických archetypů, nosí sponzorské oblečení a kostýmy, jsou povzbuzováni ke konfliktům a citovým výlevům, které následně střihači skládají dohromady, jak se jim hodí. Někteří z účastníků jsou vybráni jen proto, aby se brzy sesypali (to pomáhá sledovanosti) a další proto, že jsou mimořádně protivní nebo rovnou blázni. Ostatně, sledovat skupinu ostřílených a věcných lovců by asi byla trochu nuda. Překvapil mě důraz, který autorka kladla na etnický původ jednotlivých soutěžících; nevím, jestli se mělo jednat o další fasetu nelítostného showbyznysu, nebo jestli mělo jít o náznak, že se román odehrává v mírně dystopické budoucnosti. Žádné jiné prvky sci-fi tady totiž nenajdete. Musím dodat, že všichni Američané, které jsem poznal, se urputně snažili předstírat, že nic jako rasy (a rasismus) neexistuje a existovat nemá, proto mě právě tento přístup zaskočil.

Osamělá Zoo je zahořklá, unavená, vyhublá a následuje domnělé vodítko do finále soutěže – snaží se dojít domů. Naštěstí to nemá zase tak daleko, jen pár set kilometrů. Zatímco Zoo (přezdívku dostala díky svému zaměstnání v útulku pro opuštěná zvířata) před koncem světa byla optimistická, přátelská a ve všech kolektivech oblíbená, teď jde doslova přes mrtvoly. Když cestou potkává všudypřítomné obrazy zkázy (vyrabované obchody, bouračky, převrácená auta… docela by mě zajímalo, jak přesně může epidemie způsobit podobnou paseku, ale nešť), pokládá je za nákladné kulisy a mrtvoly za zdařilé figuríny. Poměrně rychle dojde i čtenářům, že si prostě lže do kapsy a nechce si připustit, co se vlastně seběhlo. Jak to všechno skončí, se lze jen dohadovat…

Z Poslední mám rozporuplné pocity. Kniha si hodně půjčuje z moderních hitů, jako jsou Živí mrtví nebo Hunger Games (potažmo Battle Royale, kterou Hunger Games sprostě vykrádají), ale také z klasického sci-fi (Running man, Dlouhý pochod), o rozličných reality shows typu Trosečník ani nemluvě. Kromě náhledu do televizního zákulisí nabízí také překvapivě podrobný popis přežívání v divočině, které si autorka rozhodně nepředstavuje jako Hurvínek válku. Co zamrzí, je příliš náhlé utnutí příběhu hned před koncem, a také rozdělení hlavních hrdinů. Zdá se, že si autorka uvědomila, že zpracování příběhu skupiny přeživších je podstatně náročnější na techniku i čas, než realistický, ale mírně jednotvárný monolog jedné postavy, a tak nic nenechala náhodě. Kniha tím bohužel trpí, zvláště když konkurence (hlavně Živí mrtví) umí zpracovat komplexní vztahy a dialogy bez škobrtnutí.

Přesto ale Poslední mohu doporučit. Knihu přečtete ani nevíte jak a zaručuji, že se budete bavit. Starším čtenářům navíc ubíjející bloudění v lesích a táboření připomene zálesácká moudra ze skautského oddílu nebo Pionýra. Jako debut je Poslední rozhodně nadprůměrný titul a autorčiny další počiny budu se zájmem sledovat.

Aleš Procházka, buxmaker

 

Help, FAQ
Help, FAQ
Hotline